پیامبران پیش از بعثت و بر انگیختگی به مقام پیامبری چه نوع باور و ایمانی داشتند. ؟
زرتشت
بر اساس آنچه که در کتاب دينکرد آمده که از مدارک دينى زرتشتی است، تولد زرتشت به این صورت بیان شده که چون براى تولد پيامبر سه جزء لازم میباشد که هر سه جزء لازم است منشاءِ آسمانى داشته باشند.
پس پیش از تولد زرتش اقداماتی در آسمان انجام شده که و بهترتيب عبارت بودند از:
-فره يزداني(فره ايزدى عبارت که پارهاى نور يا نيرو است از طرف اهورامزدا در جسم مردان برگزيده وارد مىشود و باعث پيشرفت آنان میگردد و ، اگر آن فره از آنان دورشود دچار خسران و شکست مىگردند.)،
- روان و تن.زمانی که اهورامزدا اراده نمود تا پيامبر و برگزيدهاى براى راهنمائى مردمان برانگيزد، به انديشهٔ شد.سپس از سپهر ششمين که مرکز روشنائى بىکرانه بود فره را برگرفت و به خورشيدو از خورشيد به ماه و از ماه به ستارگان منتقل نمود تا پروردهشد.
پس از آن انتقال و پرورده شدن آن فره ايزدى از ستارگان به آتشگاه خاندان فراهيم منتقل گردید . درانزمان همسر فراهیم ابستن فرزند بود و فره ايزدى به او منتقل کردید.
همسر فراهیم وضع حمل کرد و دخترى به دنیا آورد که او را دغدو نام نهادند.
از همان آٰغاز نشانههاى بزرگی در این دختر آشکار بود و انگاه که به سن ۱۵ سالگى رسيد بر اثر حلول فرهايزدى چون خورشیدى درخشان بود و شب هنگام به سان چراغى پرفروغ مىدرخشيد.
ديوان و دست نشاندگان اهريمن که از تولد زرتشت آگاهى داشتند و مىدانستند که با زايش اين پيامبر هستى آنها به خطر خواهد افتاد، فراهيم را وسوسه کردند که دختر او دغدو با جادوان رابطه و پيوندى برقرار کرده موجب تباهى او مىشود.
فراهيم که خود نیز از درخشندگى و شگفتی دختر به ترس افتاده بود او را به قبيلهٔ سپيتمان برده و به رئيس آن قبيله سپرد که از دوستانش بود
رئيس قبيله که آثار نجابت و بزرگى را در سيماى آن دختر جوان ديد، وى را در خانواده به گرمى پذيرا شد.
در اين هنگام علاقه و محبتى ميان پوروشسپ پسر رئيس قبيله و دغدو ايجاد شد که منجر به ازدواج آنها گرديد.
-جزءِ دوم، روان زرتشت است که اهورامزدا آن را بسان ايزدان بيافريد. روان زرتشت پيش از آنکه به اين جهان خاکى بيايد در جهان بالا مىزيست. چون هنگام زادن زرتشت فرا رسيد، بهمن و ارديبهشت که دو تن از ايزدان والا مقام بودند، ساقهاى از گياه مقدس هوم را تهيه کرده روان زرتشت را در آن قرار دادند. پوروشسپ در صحرا به آن گياه هدايت شد و آنرا برداشته به خانه برد و به اين ترتيب روان زرتشت نيز از جايگاه آسمانى او به زمين منتقل شد.
تن-اينک هنگام آن بود که جزءِ سوم از اجزاءِ سه گانه فراهم شود که تن او بود. فراهم کردن پيکر بهعهدهٔ دو ايزد ديگر بهنامهاى امرداد و خرداد محول شد. خرداد ايزد آب و امرداد ايزد گياهان در آسمان کار خود را انجام دادند و با ريزش باران، آنرا به زمين منتقل ساختند.
مايه تن زرتشت به اين ترتيب در دل گياهان جاى گرفت، گياهان روئيدند و پروشسپ با راهنمائى خرداد و امرداد شش گاو خود را براى چرا به صحرا برد. گاوها گياهى را که حامل مايهٔ زرتشت بود خوردند. سپس دغدو شير گاوان را دوشيد و پوروشسپ شاخهٔ مقدس هوم را که خشک شده بود سائيده داخل شير کرد و هر دو از آن شير خوردند.
به اين گونه دغدو که فره ايزدى زرتشت را در خود داشت، روان و مايهٔ تن او را نيز در وجود خود گرد آورد و اندکى نگذشت که زرتشت متولد شد.
نتیجه : همان گونه که گفته شد بر اساس اعتقادات زرتشتی پیامبر دارای فره ایزدی و روح و روانی الهی است که حتی پیش از آفرینش گوهر وجود او مورد نظر پروردگار است و او وجودی و موجودی آسمانی تلقی میگردد.او از همان آغاز پیدایش یک قدیس است.
ادیان ابراهیمی
نوح
انجیل عهد عتیق
این است پیدایش نوح. نوح مردی عادل بود، و در عصر خود کامل. و نوح با خدا راه میرفت.
و خداوند به نوح گفت: «تو و تمامیاهل خانهات به کشتی در آیید، زیرا تو را در این عصر به حضور خود عادل دیدم.
ادامه دارد
رمان دروغ شیرین پارت یازدهم